باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی و اصناف، خوب یا بد؟

طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی و اصناف قرار است یک ماه به صورت آزمایشی اجرا شود؛ طرحی که مخالفان و منتقدان خود را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی از طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی و اصناف  می‌گذرد؛ طرحی که بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با  کرونا، اصناف غیر ضروری تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت هستند، محدودیتی که طی چند روز گذشته بسیاری از اصناف آن را اجرا نکردند.

طبق این دستور، ارائه خدمات ناوگان عمومی به مسافران نیز تا ساعت ۲۰:۳۰ مجاز است که این امر بنا بر گفته مردم و مسئولان شهری موجب ازدحام جمعیت و شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در اتوبوس‌ها و قطار‌های مترو، می‌شود.

طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی  و اصناف غافلگیری یا تسهیلگری؟!

بر اساس مشاهدات خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از اصناف بعد از گذشت چند روز از اجرای طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی و اصناف، کرکره مغازه‌های خود را تا ساعاتی بعد از ساعت ۱۸ باز می‌گذارند و برخی‌ها هم با مشاهده خبرنگارا ما، می‌گویند که الان می‌بندیم. البته در این میان برخی‌ها نیز به قانون جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در محدودیت‌های جدید احترام می‌گذارند و برخی‌ها هم انگار نه انگار!

در روزهای ابتدایی اجرای این طرح و همزمان با کاهش ساعت سرویس دهی مترو و اتوبوس تا ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه شب؛ برخی از شهروندان استفاده از حمل و نقل عمومی را به دقیقه‌های آخر فعالیت این ناوگان عمومی موکول کرده و قصد عبور از گیت‌های بسته شده را داشتند و در خیابان‌ها سرگردان شدند.

بنا بر مشاهدات خبرنگاران ما مترو و اتوبوس بین ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰، ساعات شلوغی را مشابه‌ شب‌های گذشته سپری کردند؛ برخی از مسافران می‌گفتند: آن دسته از افرادی که تا ساعت ۲۱ سر کار هستند حالا با این طرح جدید چگونه به منازل خود بروند؟ عده‌ای دیگر هم گفتند:  حداقل در این شرایط کرونایی باید ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند که فاصله گذاری اجتماعی هم رعایت شود.

ضرب الاجل شورای شهری‌ها به کاهش ساعت فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی

اجرای طرح کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی، تصمیمی که بدون موافقت اعضای شورای شهر تهران بوده و حالا اعتراضات آن‌ها را برانگیخته است. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به کاهش ساعت فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی در رشته توییتی نوشت: ‏تصمیم به کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی تا ساعت ۲۰ تصمیم صحیحی نیست. اگر تعطیلی دو هفته‌ای اجرا می‌شد، شاید کاهش ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی می‌توانست مفید و موثر باشد، اما در صورت عدم تعطیلی بهتر است با شناور کردن ساعات کار ادارات، مشاغل و اصناف؛ پیک جمعیتی در ناوگان حمل و نقل عمومی را توزیع و کنترل کرد و این در تضاد و تعارض با کاهش ساعات فعالیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی است.

او در ادامه بیان کرد: چنین تصمیمى باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال دارد و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود و با نادیده گرفتن شرایط زندگی بسیاری از شهروندان، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را با مشکل مواجه می‌کند.
طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی  و اصناف خوب یا بد؟

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بزرگترین مشکل این است که این تصمیم باعث می‌شود در ساعت‌های پیک تجمع مردم به حالت انفجاری برسد؛ در شورای شهر طی ۲ سال بررسی‌ها نشان داد وضعیت حمل و نقل عمومی از حالت هشدار عبور کرده است، به طور مثال تهران باید با ۱۰ هزار اتوبوس اداره شود، اما در حال حاضر با ۵ هزار اتوبوس اداره می‌شود و وضعیت حمل و نقل عمومی در شرایط کرونایی، بحرانی است.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران  افزود: سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرده که اتوبوس و مترو به جهت تراکم جمعیت یکی از مکان‌های آلوده به ویروس کرونا است، لذا دولت موظف است بر اساس قانون نیمی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی را بپردازد. در دنیا در چنین شرایطی میزان استفاده از حمل و نقل عمومی گسترش پیدا می‌کند، اما ما برعکس قوانین جهانی عمل می‌کنیم؛ در این شرایط دولت باید اختصاص بودجه را انجام می‌داد و بخشی از هزینه تاکسی‌های اینترنتی را پرداخت می‌کرد.

نیاز طرح کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی و اصناف به بررسی کارشناسانه

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در این باره گفت: این دستوری که از سوی قرارگاه مبارزه با کرونا ابلاغ شده است نیاز به بررسی کارشناسانه دارد، چراکه هدف آن است که تجمعات با کم شدن رفت و آمد غیرضروری مردم کاهش پیدا کند، اما استفاده از مترو در آن ساعت از شب صرفا می‌تواند یک امکان مناسب برای رفع نیاز‌های ضروری مردم باشد، بدون آن که منجر به تجمعی شود.

طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی  و اصناف خوب یا بد؟

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران اضافه کرد: در کل هدف این است که با کاهش تردد مردم، اندکی از شیوع بیماری کرونا کاسته شود که به نظر می‌رسد بهترین روش برای این کار تعطیلی کامل شهر است.

حال این طور که معلوم است قرار بر اجرای یک ماهه این طرح بوده است و باید دید با شلوغی مترو و اتوبوس، این تصمیم لغو می‌شود یا خیر؟ تصمیمی که برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا گرفته شده است؛ اما ظاهرا خود یکی از عوامل شلوغی و افزایش خطر ابتلای شهروندان به این ویروس منحوس به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
دولت عوض اینکه مالیات مشاغل را کم کنه بیشتر کرد خواهشا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
هرچی این طرح پیشنهاد داده یه بی فکر بوده
مردم جمع میشن و با ازدحام بیشتری روبرو میشیم
از اون طرف خود من رفتم خون بدم از یه طرف نگران رسیدن به مترو بودم از یه طرف این همه وقت گذاشتم بتونم خون بدم ولی نرسیدم
خیلی های دیگه هم مثل من نگران رسیدن به مترو و اتوبوس بودن
معلوم نیست میخوان آمار مبتلا رو کم کنند یا زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
بیشتر شبیه توطئه است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
جان هر چند وقت یکبار میگن یک حرکتی بزنیم
آخرین اخبار